I helgen var jeg, som mange vet, på Reiselivsmessen. Jeg holdt foredrag om lavFODMAP på reise samt at jeg hadde stand. Jeg fikk derfor gode muligheter til å få snakket med både bransjen og reisende allergikere.

Bransjen

Det som slo meg var at de fleste hotellene og restaurantene selv mente at både de selv, og bransjen generelt, er veldig flinke på dette feltet. Da jeg fortalte at gjestene sjeldent opplever det slik, ble de overrasket. Noen bare gikk mens andre ble interessert i å høre mer. Heldigvis var det flere som spurte meg etter visittkort fordi de ønsket meg som foredragsholder!

Merking av maten

For noen år siden ble det innført  nye regler for allergimerking av matvarer i ikke ferdigpakket mat. Det vil si mat på blant annet på restauranter og hoteller. I korte trekk skal all mat som inneholder noen av de 14 allergenene på listen fra Mattilsynet, merkes med disse. Problemet for mange allergikere er at de reagerer på andre matvarer enn disse 14 allergenene og merkingen vil derfor være ubrukelig. Når det gjelder lavFODMAP er det f.eks. umulig å vite om maten inneholder f.eks. løk, hvitløk, honning, osv… ved å bare se på merkingen.

På meg virker det som om bransjen mener at de er flinke nok fordi de har merket maten med disse allergenene og fordi de prøver. Min erfaring er at det ikke er viljen det står på, men kunnskap og ikke minst, at det ikke er noe informasjonsflyt mellom dem som tar imot beskjeden om matallergier til kjøkken og videre til servitørene. Informasjonen stopper ofte opp ett eller annet sted mellom disse leddene. Dessverre.

Mange kombinasjoner av allergier

Når man er ferdig med eliminasjonsfasen av lavFODMAP-dietten, har testet ut og gjeninnført matvarer, så ender man opp med et personlig FODMAP-redusert kosthold. Sistnevnte er forskjellig fra person til person. Noen tåler enkelte matvarer som er høy FODMAP, mens andre vil ha restriksjoner på matvarer som er lavFODMAP. Det vil derfor være nødvendig å skrive en egen, personlig liste om man skal på hotell eller restaurant.

lavFODMAP på reise: Hvem har ansvaret?

Nå vet vi altså at informasjonsflyten er dårlig. Dette er noe bransjen bør og må jobbe med. De må lage et system som gjør at informasjonen, uten problemer, går mellom resepsjonen/booking, til kjøkkenet og videre til servitørene.

Vi vet også at kunnskapen om allergier ikke alltid er på topp. Mange kan litt, men veldig få kan mye. Når vi også vet at det er veldig mange kombinasjoner av allergier, så tenker jeg at vi ikke kan kreve at kjøkkenet skal holde styr på hva alle allergier innebærer.  I en ideell verden hadde alle visst hva melkefritt , glutenfritt og løkfritt betyr. Samtidig tenker jeg at det er forståelig at ikke alle vet alt om alle allergier og kombinasjoner. (Det ER fort gjort å glemme at buljongen inneholder løk f.eks….. ) Her må vi altså hjelpe til litt selv.

Skriv lister

Det er faktisk ikke alltid at jeg orker å skrive lister. Hvis jeg bare skal ha overnatting tar jeg med meg eget brød og spiser egg og bacon til frokost. Til lunsj «låner» jeg litt pålegg til skivene mine og satser på å få rent kjøtt/fisk og potet/ris til middag. I tillegg lager jeg ofte mat på rommet i eggekokeren min (for fremgangsmåte og oppskrifter, se boken lavFODMAP på reise.) Hvis jeg skal på kurs eller konferanse sender jeg liste.

På listen min pleier jeg å skrive ned det jeg reagerer på. Den listen er ganske lang (jeg tar ingen sjanser når jeg er ute og reiser og spiser derfor veldig lavFODMAP) og jeg kan skjønne at rullegardinen går ned hos kokkene. For de lurer jo fort på hva jeg KAN spise! Akkurat derfor pleier jeg alltid å skrive ned hva jeg kan spise. Da tar jeg også med slike ting som soyasaus, (balsamico)eddik, smør, olje, kapers, sjokolade med 70% kakao (er som oftest melkefrie) slik at de har litt å velge mellom når de f.eks. skal lage saus.

Det kan også være lurt å rett og slett bli enig med hotellet/restauranten på forhånd om hva du skal få å spise. Da vet du hva du kan forvente deg. Du vet at om du ikke får dette er det en feil et sted og ikke minst, kokken vet at du faktisk kan spise dette.

Du har også et ansvar for å gjøre deg til kjenne når du kommer til hotellet/restauranten. Servitøren må vite hvem du er for å kunne servere deg riktig mat!

lavFODMAP på reise: Hvem har ansvaret?

Kort oppsummert vil jeg si at både hotellet/restauranten og du selv har ansvaret. Hotellet har hovedansvaret både for merking (et lite hefte med innholdet i allergimaten kunne f.eks. være en ide) og levering av avtalt mat. Samtidig har også vi et ansvar med å gjøre oss til kjenne og å fortelle hva vi KAN spise.

Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, skribent og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive og å lage mat ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Her deler jeg hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Lignende innlegg