Note to self: IKKE prøv ut nye matvarer dagen før du skal holde kurs!

av | mar 18, 2014 | Helsehistorier, Mat og kjøkkenredskaper | 6 kommentarer

Annonse

IMG_5828I går, til middag, prøvde jeg ut begge urtesaltene og ramsløken. Først etterpå skjønte jeg hvor idiotisk det var. For det første burde jeg testet ut ett og ett krydder for å vite hva det var jeg reagerte på, om jeg fikk en reaksjon. Og for det andre burde jeg ikke ha testet ut dagen før jeg skulle ha kurs…

Gansk nøyaktig en time etter middag ble jeg usigelig kvalm, noe som varte gjennom kvelden og natten. Da jeg stod opp i morges, kl. 06.15 var jeg fortsatt kvalm. Fordi jeg veldig sjeldent holder kurs og fordi kursdeltagerne hadde satt av tid, hadde jeg lite lyst til å avlyse. Jeg satte meg derfor i bilen og kjørte. Halvveis ble jeg enda dårligere og måtte kjøre inntil veien fordi jeg trodde jeg skulle spy… herlig… Jeg ringte og snakket med hun som hadde bestilt kurset og vi ble enige om at jeg måtte bestemme selv. Og jeg bestemte meg for å dra, enda så dårlig jeg følte meg. Det kjipe med sånne dager er jo at jeg ikke helt vet om det er vanlig IBS-mage eller om jeg rett og slett er syk og da kan jeg både bli bedre og verre.

Da jeg kom til salongen møtte jeg folk jeg kjenner og fikk fortalt hvordan det stod til. Av erfaring vet jeg at ting blir litt lettere om dem som er rundt vet at jeg ikke er helt god, sånn i tilfelle jeg forsvinner. Og det stemte nå også. Ting lettet litt, for en periode ihvertfall, og vi fikk gjort det vi skulle gjøre. Heldigvis fant vi ut at det var mer praktisk at jeg kommer tilbake igjen om noen uker, i stedet for å dra tiden ut i dag, dvs. at vi ble ferdige etter 1,5 timer. DET var godt for da begynte jeg å bli dårligere igjen.

Du kan tro det var godt å komme hjem til sin egen sofa og stue etter en slik dag. Selv om jeg fortsatt er kvalm og i tillegg har fått vondt i magen, er det alltid godt å være hjemme! Krysser fingrene for at magen blir bedre, litt brennkvikt, siden jeg skal reise til Oslo på fredag og videre til Marokko på lørdag. Jeg har uansett bestemt meg: Hverken magen eller resten av dustekroppen skal få ødelegge for reisingen min, dette skal jeg klare! Pføy, det er da do over alt! (Sa hun lett overbevisende til seg selv… 🙂 )

Lagre

Annonse
Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

6 Kommentarer

  1. Hege Samuelsen

    Uff! Lykke til med å bli bedre før Oslo og Marokko. Det postitive med oss kronikere er at vi klarer ganske mye mer enn hvermannsen klarer 😉

    Svar
    • Cecilie

      Tusen takk Hege! Det går nok bra, får bare være litt streng i kosten dagene før jeg reiser nå. Hehe, av og til føler jeg meg som verdens største pyse. 🙂

      Svar
  2. Hege Samuelsen

    Kjenner den følelsen. Har nettopp startet så smått på Fodmap, og kom ikke på at det er gluten i øl på mandag.
    Yay! Så nå prøver jeg å være streng med meg selv for å bli bra igjen.

    Svar
    • Cecilie

      Phu, øl i seg selv er en killer for mange pga. både alkoholen og kullsyren. Det er forresten greit å huske på at det ikke er glutenet vi skal holde oss unna, med mindre vi har cøliaki, men hvete. Gluten er et protein, mens vi skal holde oss unna tungtfordøyelige karbohydrater. 🙂

      Svar
      • Hege Samuelsen

        Alkohol går heldigvis bra i små mengder, men er ikke noe glad i kullsyre nei. Takk for tips. Trodde det var gluten jeg. Som sagt ny ang. Low Fodmap.

        Svar
        • Cecilie

          Det er mange som tror det er glutenet vi reagerer på ja, men det er altså et protein og ikke et karbohydrat. Jeg har tenkt å skrive litt om det i bloggen, så du får følge med! 🙂

          Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Annonse

Flere historier

Annonse