Spelt, høy eller lavFODMAP?

av | lavFODMAP-hjelp | 2 kommentarer

Er spelt høy eller lavFODMAP? Spelt er en av de matvarene det er mest forvirring om, og jeg får ofte dette spørsmålet. Før jeg fortsetter er det viktig for meg å presisere at jeg ikke er klinisk ernæringsfysiolog eller helsepersonell. Selv om jeg jobber tett med både leger og klinisk ernæringsfysiologer ved Nasjonal Kompetansetjeneste for Funskjonelle Mage- og tarmsykdommer, så er mine råd alltid fra pasient til pasient.

Jeg skal prøve å forklare:

Er spelt høy eller lavFODMAP?

Spelt inneholder mindre fruktaner enn hvete, men er likevel høy FODMAP. MEN mange har hørt at de likevel kan spise surdeigsbrød av spelt, og det stemmer. Surdeigsbrød blir anbefalt fordi fermenteringsprosessen bryter ned en del av fruktanene og gjør baksten lavFODMAP.

Lag surdeigsbrød av spelt

Kan man da spise hvetebrød laget med surdeig? Nå er litt hvete lavFODMAP og fermenteringsprosessen vil nok gjøre at det blir litt lavere på FODMAP. MEN ikke lavt nok til at du kan spise mye. Får du ikke tak i surdeigsbrød av spelt, så er surdeigsbrød av hvete bedre enn vanlig hvetebrød. Husk at det heter low FODMAP og ikke no FODMAP!

Les også: Lavfodmap og gjeninnføring

Kan man spise spelt da?

Nei, jeg ville ventet med å spise spelt til gjeninnføringen.

Les også: LavFODMAP reintroduksjon

Begynn så med litt og øk gradvis, slik som med andre matvarer du skal gjeninnføre. Kanskje du tåler litt eller kanskje du ikke tåler det i det hele tatt. OM du tåler spelt vil jeg også anbefale deg å kutte ut spelt en periode og så gjeninnføre hvete. Mange går aldri videre til gjeninnføring av hvete om de oppdager at de tåler spelt. Grunnen til at jeg vil anbefale å teste også hvete er at livet vil bli mye enklere om du tåler litt hvete!

For noen dager siden dukket dette opp i innboksen min på Facebook (og dette er grunnen til at jeg ikke anbefaler spelt i eliminasjonsfasen):

Spelt er ikke lav FODMAP og mange reagerer på det

Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det er synd at spelt oftere og oftere dukker opp som lavFODMAP (og ja, til og med i mitt eget intervju i VG har det dukket opp spelt som lavFODMAP i matvaretabellen, som ikke var min) når det er så pass mange som faktisk reagerer på det. Det er trist om disse forkaster dietten fordi de tror at den ikke virker, mens det egentlig bare er spelt de blir dårlige av.

Kort oppsummert: Speltbrød laget med 100% spelt og surdeig er lavFODMAP. Vanlig spelt er moderat-høy FODMAP og man bør derfor ikke spise annet enn små mengder av det (litt hvetemel er lavFODMAP).

Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, skribent og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive og å lage mat ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Her deler jeg hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

2 Kommentarer

  1. Sølvi

    Det nettbaserte tradisjonsbakeriet Bakerrebellene.no har 2 brød som både er syrna etter alle kunstens reglar og som er bakt på spelt! Eg er ein svært fornøgd kunde 🙂

    • Cecilie

      Jeg søkte kjapt gjennom, og det virker ikke som om de har mye spelt? Dessuten er surdeigen laget på rug… så jeg er litt usikker her…

Send inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Lignende innlegg

Melk og laktose
lavFODMAP-hjelp

Melk og laktose

I det siste har jeg fått noen spørsmål om melk og laktose og tenker derfor at jeg vil oppklare litt i dette. Mange av de som følger lavFODMAP-dietten har ikke fått påvist laktoseintoleranse, men opplever likevel at laktose skaper trøbbel i magen. Jeg er ikke lege...

Les mer...