Glutenfri og laktosefri sjokoladefondant

av | Desserter og kaker, Kos, lavFODMAP oppskrifter

Glutenfri og laktosefri sjokoladefondant er perfekt når du har lyst på noe godt!

Noen ganger får jeg akutt lyst på noe godt. Da er sjokoladefondant med rennende sjokolade inni tingen. Blir ekstra godt med laktosefri krem eller is, men det er overhodet ikke et must! (NB! Diplom is sin FRI is er laktosefri og lavFODMAP. Både den med vanilje og den med sjokoladebiter kan brukes. Det er dessverre flere laktosefrie is som IKKE er lavFODMAP fordi de inneholder andre FODMAP enn laktose.)

Prøv også: Oppskrift på en skikkelig myk og saftig sjokoladekake

Glutenfri og laktosefri sjokoladefondant


60 g. smør

100 g. mørk kokesjokolade (jeg bruker Coop sin mørke kokesjokolade, som er helt uten melk, og derfor helt laktosefri)

2 egg

40 g. sukker

30 g. glutenfri lys melblanding (jeg bruker TORO sin glutenfri lys melblanding)

Fremgangsmåte:



Sett ovnen på 230°C.

Smelt smøret i en kasserolle. Ta kasserollen av platen og legg sjokoladen i smøret slik at den smelter. Rør godt slik at smøret og sjokoladen blander seg.

Skill eggehviten og plommen og pisk eggehviten stiv. Tilsett sukkeret, pisk litt til, tilsett eggeplommen og pisk enda litt til. Tilsett den glutenfrie melblandingen litt og litt mens du rører til en klumpefri røre. Bland inn sjokoladeblandingen.

Prøv også: Oppskrift på verdens beste sjokoladekake med sjokolademousse

Legg ca 1,5 ss. med røre i hver muffinsform (jeg bruker de minste muffinsformene) og stek sjokoladefondantene i ca 6 minutter. For å få sjokoladefondanten til å bli flytende inni må du ikke steke dem for lenge!

Jeg får ofte spørsmål om disse kan fryses. Jeg har ikke prøvd det selv enda. Jeg antar det vil gå helt greit å fryse de, men da ville jeg ha stekt de litt kortere slik at kjernen holder seg flytende når du tar de opp og gir de en liten «lunk».

 

Lagre

Lagre

Annonse
Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

Del denne oppskriften på:

6 Kommentarer

  1. Grethe Gløtheim

    Hei. Bruker du store eller små muffinsformer?

    Svar
    • Cecilie

      Har brukt små muffinsformer her. C.

      Svar
  2. Ingvild

    Hva slags sjokolade bruker du (som er laktosefri)?

    Svar
    • Cecilie

      Coop sin mørke kokesjokolade e helt uten melk, så den er garantert laktosefri. C.

      Svar
  3. Elena

    Hvor mange blir det?

    Svar
    • Cecilie

      Hei, og beklager sent svar. Det blir 3-4 stk. Kommer litt an på hvor store du lager de.

      C.

      Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Annonse