Hvete og meg, gikk det bra da?

av | apr 6, 2014 | Helsehistorier | 7 kommentarer

Jeg har lenge tenkt å prøve på gjeninnføring av hvete. Før jeg startet på lav FODMAP hadde jeg aldri mistanke om at hvete skulle være noen av de matvarene jeg reagerte dårlig på, men jeg kuttet det ut i eliminasjonsfasen for å være sikker.

Det skulle gå 2-3 måneder før jeg turde å teste ut hvete!

Denne testen  var ikke nøye planlagt. Det hele ble veldig tilfeldig fordi jeg var på butikken. Gikk forbi brødene og så plutselig nystekte baguetter som så så himla gode ut! Der og da bestemte jeg meg for at gjeninnføing skulle foretas innen en times tid. For anledningen kjøpte jeg smør fra Rørosmeieriet. Heller ikke det var planlagt, det bare lå der og vips, der lå det i handlevognen min, sammen med baguetten.

Tenk deg følelsen… Ikke spist brød på 2-3 måneder… Og så plutselig få servert nybakt baguette med verdens beste smør på. Oh-lykke! Jeg begynte med tre skiver…. Plutselig hadde jeg spist seks!

I det jeg spiste den siste skiven begynte treskeverket sin vanlige jobbing. Det gikk fra litt smårumling til full krig for så å gå tilbake til normalen. Jeg forventet kjempevondt i magen innen ganske kort tid, men ingenting skjedde… Om kvelden var jeg litt oppblåst i magen og hadde litt småknip, men mindre enn jeg normalt pleier å bli/ha om jeg har spist noe jeg ikke tåler!

Hvete og meg, gikk det bra da?

Jeg konkluderer derfor med at magen ikke er så glad i hvete, men at jeg ikke trenger å være redd for om jeg får i meg litt her og der. Hurra! Jeg tror likevel at jeg skal spise hvete/glutenfritt til vanlig, siden jeg er redd at hvete sammen med andre høy FODMAP varer kan lage en aldri så liten eksplosjon. I tillegg er jeg redd for at magen min tåler mer nå fordi jeg er relativt bra i magen, og at hvete over lang tid vil gjøre magen min verre igjen. Jeg vil likevel ikke være så «nazi» på hvetemel og kommer til å unne meg litt her og der.

Jeg har alltid tenkt at speltmel og fiber er verre for meg enn vanlig hvitt hvetemel, noe jeg nå er ganske så sikker på. Det samme gjelder forøvrig maismel. Dette viser hvor viktig det er å ikke gi seg om man ikke føler at dietten hjelper (maismel er lav FODMAP, men jeg reagerer på det) og å ikke være så redd for gjeninnføring.

Lagre

Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

7 Kommentarer

    • Cecilie

      Tusen takk Etta! Det gleder meg STORT at jeg kan spise litt hvetemel nå og da, men som med det meste er det vel best å ikke overdrive… 😀

      Svar
  1. Katrine Anita

    Jeg har lest en del blogger som handler om allergi det siste 1,5 årene, men du har noe som ikke så mange av de andre har, nemlig god formidlingsevne. I stede for at jeg tenker «dette er ikke noe man deler med verden»; tenker jeg «spennende, denne bloggen skal jeg lese flere ganger». Jeg får bare lyst til å lære mer 🙂 Håper du har en flott og ikke minst frisk dag! Klem

    Svar
    • Cecilie

      Tusen, tusen takk Kathrine Anita. Jeg setter kjempestor pris på slike omtaler og det inspirer jo selvfølgelig veldig til å fortsette. 🙂 Det gjelder nok å finne en gylden middelvei over hvor mye og hva man skal dele, men jeg tror at man må dele litt for at leserne skal kjenne seg igjen. Dessuten tror jeg humor og litt selvironi kan ta brodden av mye som egentlig er tabu. Min erfaring er nemlig at det er lite som er så tabu som å ha vondt i magen, av en eller annen merkelig grunn… Ha en superduper dag du også, og tusen takk igjen! Klem tilbake til deg

      Svar
  2. Ane

    Blir litt forvirret når jeg leser her… (har til nå lest mest av det ernæringsfysiolog Julianne Lyngstad skriver)
    Du skriver at mais er lav fodmap, men jeg har lært at det er høy fodmap, det merker jeg også, og har kuttet ut mais. Du skriver jo selv at du reagerer på det, så det stemmer nok at det er høy fodmap. MaisMEL derimot er lav fodmap.
    Gluten er heller ikke det man nødvendigvis reagerer på, men hvete som gluten befinner seg i. Hvete i seg selv har høy fodmap. Dermed kan man fint spise brød av andre kornsorter med gluten (om man ikke reagerer på gluten såklart), men bør begrense brød av hvete. Speltbrød f.eks er lav-moderat fodmap (ut i fra om det er bakt med surdeig eller ikke). Spelt er altså ikke høy fodmap som du skriver. Men du skiver kanskje bare ut fra egne erfaringer? Jeg blir ihvertfall forvirret i denne jungelen av høy og lav fodmap, når jeg blir servert så ulik informasjon….
    kilde: http://lyngstadernaering.no/fodmaps/

    Svar
    • Cecilie

      Hei Ane,
      Vet du, jeg ser at jeg faktisk hadde skrevet feil i det innlegget, det skulle selvfølgelig stå «maismel er lavFODMAP». Ellers har jeg skrevet om dette med gluten og hvete før. At det, som du sier, ikke er glutenet vi reagerer på, men fruktanene i hvete, altså FODMAP. Jeg har skrevet om det her bl.a. https://lavfodmap.no/2014/05/23/ikke-glutenfritt-men-fruktanefritt/ De fleste melsortene med gluten er faktisk høy FODMAP og det er derfor vi snakker om glutenfritt, rett og slett fordi det er lettere å forstå enn «fruktanefritt».

      Spelt er lavere på fruktaner enn hvete, men ikke lavt nok til å være lavFODMAP. Dette har jeg skrevet om her og forskerteamet på Monash har skrevet om det her Det eneste som er lavFODMAP er surdeigsbrød av 100% spelt, dette kan du spise ca. 2 skiver av til hvert måltid.

      Jeg har hele tiden holdt meg til Monash sine lister og kommer til å fortsette med det, men beklager en liten skrivefeil i dette innlegget. Mais er forøvrig lav inntil en viss grense: 43 g. Etter dette er den høy på polyoler og oligosakkarider – GOS. Er du i eliminasjon ville jeg dog ha holdt meg unna mais siden den er merket som rød i Monash sine lister (men grønn inntil 43 g.)

      Håper forøvrig dette var oppklarende! 🙂

      Svar
  3. matmorgro

    Ein korrigering….til Ane
    Spelt er ikkje låg fodmap, og Julianne Lyngstad korrigerte seg sjøl i eit innlegg i bloggen sin 26.mars.
    Sitatet er slik:
    «LavFODMAP-dietten er under forskning, noe som gjør at endringer i anbefalinger skjer kontinuerlig. Blant annet er ikke spelt lenger anbefalt som et lavFODMAP-alternativ og bør derfor ikke brukes i store mengder under eliminasjonsfasen av dietten. Surdeigsbrød av 100 % spelt kan du derimot inkludere (maks 2 skiver per måltid).»

    Som du skriv er det vanskeleg å finne fram i denne jungelen av informasjon, og skal vi korrigere kvarandre så trur eg vi alltid skal ha Monash som kilde. Det er menneskeleg å feile for kven som helst, og då er det kun Monash som gjeld!

    Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Flere historier

Tanker om hjelpemidler
Helsehistorier

Tanker om hjelpemidler

For en stund skrev jeg om mine bekymringer for knærne mine. Det venstre kneet mitt har lenge vært dårlig og i fjor begynte det høyre kneet å tulle seg. I vinter og vår har knærne vært dårlige, men for 1,5 måned siden ble begge knærne plutselig mye verre. Allerede...

Les mer...

Er du lavFODMAP?
Helsehistorier, Hverdagen

Er du lavFODMAP?

Er du lavFODMAP? Som noen fikk med seg, så var jeg på kurs i Oslo, i går. Ikke et lavFODMAP-kurs nei, men et kurs om nettmarkedsføring i regi av Webgruppen. For en grønnskolling som meg var dette utrolig lærerikt! Det skorter fortsatt litt (noen vil kanskje si...

Les mer...