Du kan spise noen «vanlige» sjokolader, selv på laktoseredusert diett!

av | nov 12, 2014 | lavFODMAP tips | 8 kommentarer

Annonse

[fusion_builder_container hundred_percent=»no» equal_height_columns=»no» menu_anchor=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» class=»» id=»» background_color=»» background_image=»» background_position=»center center» background_repeat=»no-repeat» fade=»no» background_parallax=»none» parallax_speed=»0.3″ video_mp4=»» video_webm=»» video_ogv=»» video_url=»» video_aspect_ratio=»16:9″ video_loop=»yes» video_mute=»yes» overlay_color=»» video_preview_image=»» border_color=»» border_style=»solid» padding_top=»» padding_bottom=»» padding_left=»» padding_right=»» type=»legacy»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ layout=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_color=»» border_style=»solid» border_position=»all» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding_top=»» padding_right=»» padding_bottom=»» padding_left=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» center_content=»no» last=»true» min_height=»» hover_type=»none» link=»» border_sizes_top=»» border_sizes_bottom=»» border_sizes_left=»» border_sizes_right=»» first=»true» type=»1_1″][fusion_text columns=»» column_min_width=»» column_spacing=»» rule_style=»default» rule_size=»» rule_color=»» content_alignment_medium=»» content_alignment_small=»» content_alignment=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» sticky_display=»normal,sticky» class=»» id=»» font_size=»» fusion_font_family_text_font=»» fusion_font_variant_text_font=»» line_height=»» letter_spacing=»» text_color=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»»]

Leter du etter vanlige sjokolader som kan spises på lavFODMAP-dietten?

Se også: Nydelig lavFODMAP sjokolademoussekake

På noen av Freie sine sjokolader står det at de inneholder spor av melk selv om det i innholdsfortegnelsen står at de inneholder tørrmelk. Dette er en veldig god nyhet for oss som ikke har melkeallergi, men som bare skal følge en laktoseredusert kost.

Lagre

[/fusion_text][fusion_global id=»8351″][fusion_text columns=»» column_min_width=»» column_spacing=»» rule_style=»default» rule_size=»» rule_color=»» content_alignment_medium=»» content_alignment_small=»» content_alignment=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» sticky_display=»normal,sticky» class=»» id=»» font_size=»» fusion_font_family_text_font=»» fusion_font_variant_text_font=»» line_height=»» letter_spacing=»» text_color=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»»]

For å være helt sikker tok jeg derfor kontakt med Freia.

For deg som elsker sjokolade: Slik lager du sjokoladefondant

Jeg fikk svar nå nettopp og det stemmer at Dronning kokesjokolade, Non-Stop, Premium 86%, Kokesjokolade 70% samt de mørke sjokoladene i Dessertsjokoladen inneholder kun spor av melk. Det samme gjelder for følgende kekepynt:  Mørke Sjokoladehjerter, Sjokoladeknapper, Tall&Bokstaver og Blonder.

Fordi noen har lurt på hva Freia skrev til meg har jeg kopiert inn svaret jeg fikk den 12. nov. 2014:

«Jeg viser til ditt spørsmål om laktose/melk i vårt produkt.
Det har ikke skjedd noen endring av produktet. Vi har gjennom våre analyser konstatert at den mørke sjokoladen vi produserer aldri er helt fri fra melk, da disse produseres på samme linje som melkesjokolade.
Før skrev vi : Kan inneholde spor av melk, men vi synes ikke dette er helt rett ettersom den alltid inneholder spor av melk. Derfor har vi nå oppført skummetmelkpulver i ingredienslisten. Det er små mengder melk i produktet, og har man kunnet spise denne sjokoladen før, går det bra nå også. Dette gjelder Dronningsjokolade, Non Stop, Premium 86 %, Kokesjokolade 70 %, de mørke sjokoladene i Dessertsjokolade, Kakepynt : Mørke Sjokoladehjerter, Sjokoladeknapper, Tall&Bokstaver, Blonder.»

Lagre

[/fusion_text][fusion_global id=»8351″][fusion_text columns=»» column_min_width=»» column_spacing=»» rule_style=»default» rule_size=»» rule_color=»» content_alignment_medium=»» content_alignment_small=»» content_alignment=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» sticky_display=»normal,sticky» class=»» id=»» font_size=»» fusion_font_family_text_font=»» fusion_font_variant_text_font=»» line_height=»» letter_spacing=»» text_color=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»»]

Før jeg begynte på lav FODMAP-dietten brukte jeg Dronning kokesjokolade i baking og det er ganske digg at jeg nå kan fortsette å bruke denne sjokoladen fremfor dyr, laktosefri sjokolade!

NB! Har du melkeallergi bør du ikke spise disse sjokoladene!

Vanlige sjokolader, som også er lavFODMAP

Coop sin egen mørke sjokolade er også lavFODMAP – den er helt uten melk. Etter at jeg fant denne har jeg gått helt over til å bruke den. Ikke bare er den 100% laktosefri, men den er også en god del billigere. Jeg elsker at det er mulig å bruke vanlige sjokolader som er lavFODMAP!

Du kan også bruk mørk sjokolade, 70% kakao eller mer. Alle disse er stort sett uten melk (les på innholde for sikkerhetsskyld). Bruker du en veldig mørk sjokolade til bakst kan det hende du må ha i litt ekstra sukker.

Lagre

[/fusion_text][fusion_global id=»8605″][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Annonse
Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

8 Kommentarer

  1. Sandra

    Så du mener at freia dronning sjokolade er laktosefri ?:)

    Svar
    • Cecilie

      Vel, om du er hyperalkergisk for laktose (noe som er svært sjeldent) bør du ikke spise den, men den er helt klart innenfor lavFODMAP.

      Svar
  2. Linn Anette

    Hei! Premium dark 70%har jo mange forskjellige varianter med bringebær, chili og karamellsmak blandt annet. Vet du om det er ok? Det er lavfoodmap diett, ingen allergi

    Svar
    • Cecilie

      Jeg TROR de fleste er lav, men er ikke 100% sikker her. Den med Appelsin og den med karamell er lav ihvertfall. 🙂

      Svar
  3. Marita K. Knutsen

    Dessertsjokolade, betyr det at mørke biter i twist er OK?

    Svar
    • Cecilie

      Huff, jeg trodde jeg hadde svart på denne… Jeg vet ikke hva de mørke bitene i Twist inneholder… Du må lese innholdsdeklarasjonen, de kan jo inneholde andre FODMAP enn laktose! (En liten bit med sjokolade, selv om den har melk i seg, vil nok være lavFODMAP!) C.

      Svar
  4. Annicken

    Hei, i nidar sin melkesjokolade står det at den bare inneholder tørrmelk, samme som i nonstop.
    Betyr det at den også er ca laktosefri elr mindre melk elns?

    Svar
    • Cecilie

      NEI! Grunnen til at dette ikke er det samme er at Nonstop er mørk sjokolade og jeg har spurt leverandøren om hvor mye melk det egentlig er i den sjokoladen. MELKEsjokolade er det mye melkepulver i så den er høy FODMAP. C.

      Svar

Etterlat et svar til Linn Anette Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Annonse

Flere historier

Annonse