[fusion_builder_container hundred_percent=»no» equal_height_columns=»no» menu_anchor=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» class=»» id=»» background_color=»» background_image=»» background_position=»center center» background_repeat=»no-repeat» fade=»no» background_parallax=»none» parallax_speed=»0.3″ video_mp4=»» video_webm=»» video_ogv=»» video_url=»» video_aspect_ratio=»16:9″ video_loop=»yes» video_mute=»yes» overlay_color=»» video_preview_image=»» border_color=»» border_style=»solid» padding_top=»» padding_bottom=»» padding_left=»» padding_right=»» type=»legacy»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ layout=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_color=»» border_style=»solid» border_position=»all» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding_top=»» padding_right=»» padding_bottom=»» padding_left=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» center_content=»no» last=»true» min_height=»» hover_type=»none» link=»» border_sizes_top=»» border_sizes_bottom=»» border_sizes_left=»» border_sizes_right=»» first=»true» type=»1_1″][fusion_text columns=»» column_min_width=»» column_spacing=»» rule_style=»default» rule_size=»» rule_color=»» content_alignment_medium=»» content_alignment_small=»» content_alignment=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» sticky_display=»normal,sticky» class=»» id=»» font_size=»» fusion_font_family_text_font=»» fusion_font_variant_text_font=»» line_height=»» letter_spacing=»» text_color=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»»]

Noe av det jeg savner aller mest på lav FODMAP dietten er dressinger og sauser. På restaurant er det helt håpløst og der ber jeg om all mat uten saus fordi jeg er så redd for løk og hvitløk. Hjemme der i mot er det mulig å lage seg egne sauser og dressinger, som hjemmelaget majones, uten hvitløk, heldigvis!

Les mer: Oppskrift på BBQ-saus

Hvis du ønsker en liten «aioli-variant» kan du bruke litt gressløk i majonesen. (Gressløk og den grønne delen av purren og vårløken er lavFODMAP.)

Lagre

Lagre

[/fusion_text][fusion_global id=»8351″][fusion_text columns=»» column_min_width=»» column_spacing=»» rule_style=»default» rule_size=»» rule_color=»» content_alignment_medium=»» content_alignment_small=»» content_alignment=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» sticky_display=»normal,sticky» class=»» id=»» font_size=»» fusion_font_family_text_font=»» fusion_font_variant_text_font=»» line_height=»» letter_spacing=»» text_color=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»»]

Hjemmelaget majones

1 eggeplomme

En halv ts. god sennep eller 1/2-1 ts. (hvitvins)eddik (må være blank!)

Litt salt og hvitt pepper

ca. 1/4 ts.sukker

1 dl. maisolje/rapsolje/solsikkeolje (dvs. en olje uten mye smak).

1 dl. olivenolje

(Lett gressløk hvis du liker det.)

Tilbereding:

NB! Det er viktig å bruke helt rene redskaper for at majonesen ikke skal skille seg.

Pisk eggeplomme, sennep/eddik, salt og pepper og sukker godt. Mens du pisker heller du i litt og litt olje, i en tynn stråle. Her er det viktig at du pisker godt. Hvis du skulle være så uheldig at majonesen skiller seg kan du bruke en ren bolle og lage en ny majones.

Lagre

Lagre

[/fusion_text][fusion_global id=»8351″][fusion_text columns=»» column_min_width=»» column_spacing=»» rule_style=»default» rule_size=»» rule_color=»» content_alignment_medium=»» content_alignment_small=»» content_alignment=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» sticky_display=»normal,sticky» class=»» id=»» font_size=»» fusion_font_family_text_font=»» fusion_font_variant_text_font=»» line_height=»» letter_spacing=»» text_color=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»»]

Når majonesen er begynt å tykne kan du helle litt og litt av den skilte majonesen oppi mens du pisker godt.

Les mer: Prøv min fantastisk gode potetsalat, helt lavFODMAP

Man kan bruke den oljen man vil, har du ikke olivenolje kan du bruke en annen olje. Hovedsaken er at oljen ikke må ha mye smak.

Syren i sennepen eller eddiken gjør at majonesen ikke blir for «flat» og føles for fet, jeg vil tro sitron kan gjøre samme nytten!

TIPS: Lag dillsaus til reker!

TIPS! Du kan bruke olje med smak, f.eks chiliolje. Du kan også putte i annet krydder, f.eks. chili og paprika. Jeg har også brukt 1 ts. balsamicoeddik. Det ble veldig godt, men fargen ble litt… «gusten»…

Lagre

Lagre

[/fusion_text][fusion_global id=»8605″][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

Del denne oppskriften på:

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.