Hvor lang tid tar det før man får en FODMAP-reaksjon?

av | apr 30, 2016 | lavFODMAP-hjelp | 4 kommentarer

Annonse

Tidligere har jeg hørt at det kan ta mange timer før man får en FODMAP-reaksjon. At det mest sansynlig er maten man spiste ved forrige måltid man får en reaksjon på når man reagerer. Jeg har hørt det og reflektert litt over det. Men tenkt at dette ikke kan være en regel siden jeg reagerer rimelig fort på f.eks. laktose og polyoler, bla. sopp. Jeg spiser ikke sopp lenger. De få gangene jeg har prøvd å teste det har det vært ensbetydende med at jeg har måttet gå fra middagsbordet. For så å bli værende på do i mange timer. Ikke noe hverken jeg eller familien synes er spesielt hyggelig. Faktisk pleier jegå få beskjed om at jeg kanskje bør holde meg unna sopp neste gang!

Les mer: Disse matvarene er lavFODMAP

Les mer: Disse matvarene er høy FODMAP

Lagre

Lagre

Hvor lang tid tar det egentlig før man får en FODMAP-reaksjon?

For noen måneder siden, da jeg traff Prof. Hausken, gastroenterolog på Haukeland universitetssykehus sin IBS-skole, spurte jeg. Jeg var litt sliten fordi jeg akkurat hadde holdt foredraget mitt og fikk en forståelse av at teorien over var feil. Men jeg fikk ikke helt taket i det han sa.

Les mer: Er lavFODMAP-dietten den nye universaldietten?

Fordi jeg nettopp har opprettet en egen Facebook-gruppe for viderekomne lavFODMAPere spurte jeg gruppas medlemmer hvor fort de mente de fikk en FODMAP-reaksjon. (Gruppa er for dem som allerede har satt seg inn i dietten og som har fulgt den en stund og har erfaring.) Samtidig sendte jeg spørsmålet videre til Prof. Hausken. Jeg vet at han er en travel mann og at han sikkert får en haug med mailer. Jeg var derfor litt redd han ikke ville svare. Jeg hadde ihvertfall ikke forventet noe svar i dag, på en lørdag, men jammensanten kom det ikke plingende inn en mail i sted!

Les mer om IBS og lavFODMAP i lavFODMAP-boken skrevet av klinisk ernæringsfysiolog Mari Eskerud og meg:

Sunn og frisk med sensitiv mage lavFODMAP Mari Eskerud Cecilie Hauge Ågotnes

Alle dere som mener dere får en FODMAP-reaksjon etter 20-30 min. kan slappe av: Det er ikke hodet som tuller med dere! Her er Hausken sin forklaring:

Når man spiser vil maten som er flytende ta mindre enn ett minutt før tarmen begynner å arbeide. Det starter allerede i munnen via smaksreseptorene. Maten går til tolvfingertarmen der reseptorene for fett, sukker, proteiner ets… sitter. Så er det flere måter at ting skjer via blod- og nervesystemet (hjerne tarmaksen). Det som går via blod går litt langsommere enn det som skjer i nervesystemet, som går fort.

Lagre

Lagre

De som har økt gastrokolisk reflex må på do hver gang de spiser. Da går det via nervesystemet og maten du spiser via nervebanene gir beskjed til endetarmen at den må tømme det som ligger der.

Når det gjelder FODMAP er jo også dette mat.

Transitt-tiden: tiden det tar fra maten blir spist til den går til tykktarmen, der den blir mat for bakteriene og det dannes gasser etc… tar lengre tid, minimum 1 time og 20 min.

Konklusjon: Det er altså helt mulig å få en rask reaksjon, men det som kommer ut er det man spiste tidligere. Reaksjonen kan da være på maten man akkurat har spist, men den kan også være på noe man har spist tidligere. Det er dog ikke sikkert at det er en FODMAP-reaksjon. Men en reaksjon på noe du har spist slik at den gastrokoliske reflexen settes igang. Det var dette jeg forsto forrige gang jeg snakket med Hausken og.

Les mer: Myter om lavFODMAP-dietten

Vedr. Facebook-gruppa:

Denne gruppa er altså for deg som vet hva dietten går ut på og som har fulgt den en stund. Men som likevel har spørsmål og tanker du ønsker å diskutere. Kanskje du har gjort noen «funn» som er utypisk for dietten? Kanskje du fortsatt sliter etter å ha gått gjennom eliminasjon? Kanskje du ikke får til gjeninnføringen? Kan det være svakheter ved dietten som du vil lufte?

Jeg kan ikke love at jeg kan svare, men kanskje noen ande har noen finurlige løsninger?

Lagre

Lagre

Dette er altså ikke gruppa for deg som lurer på om du kan spise brød eller melk, men som har kommet litt lengre enn det. Monash University sin matvareliste er hovedkilde, men det skal likevel være stor takhøyd for diskusjon. Gruppa heter lavFODMAP.no (og ja, den er knyttet til meg og bloggen min….)

Vil du fortsatt være med? Da kan du melde deg inn her: https://www.facebook.com/groups/lavfodmap.no

Se også: Inspirasjon til lavFODMAP-matlaging

Det er en grunn til at vi har helsepersonell

Dette blogginnlegget om FODMAP-reaksjon er et godt eksempel på at det er en grunn til at vi har leger og klinisk ernæringsfysiologer. Dr. Google kan mye, men kan ikke alt. Dr. Google kan heller ikke gi deg nyanserte og individuelle svar. Noe som er svært viktig siden disse magene våre er så forskjellige. Noen blir dårlige av matvarer som andre ser på som life-savere…

Jeg er jo hverken lege eller klinisk ernæringsfysiolog selv. Derfor føler jeg meg utrolig heldig som har mulighet til å både spørre og diskutere med noen av landets flinkeste innen mage-tarm og IBS. Det rare er at jeg, da jeg begynte å holde foredragene mine, var skråsikker på det meste. Jeg vil tro at jeg kanskje var både ufordragelig og påståelig fordi jeg trodde jeg kunne alt om denne dietten. Jeg hadde jo lest og kunne på rams hvilke matvarer som var høy og lavFODMAP!

Jeg er mye mer ydmyk nå og vet at jeg egentlig kan ganske lite. Ikke minst vet jeg at høy/lavFODMAP bare er en liten del av det totale IBS- bildet. Selv om det er en ganske viktig del som kan hjelpe veldig mange!

Lagre

Lagre

Annonse
Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

4 Kommentarer

  1. Siri Korsnes

    Hei!
    Jeg har lest meg opp på lavfodmap kosthold og prøvd å utelukke alle høyfodmap i 3 dager nå. De to første dagene var kjempe gode, men nå i dag har magen vært krøll igjen. Raper/gulper og føler at jeg reagerte skikkelig på en yt proteinpudding, som jeg ikke kan se har noe høyfodmap i seg.
    Så spørsmålet er: tar det tid for kroppen å venne seg på dette, kan jeg reagere på lavfodmap varer også inntil kroppen er «renset»?
    Hvor lang tid tar evt det?

    Svar
    • Cecilie

      Hei, og beklager sent svar.
      Ja, du kan reagerer på lavFODMAP-matvarer. Noen ganger kan det gå seg til (også når det gjelder høy FODMAP varer) og du kan tåle mindre eller mere mengder, andre ganger kan man finne ut at det er akkurat dette man reagerer på. Andre ganger igjen kan man ha gjort en feilvurdering og trodd at det var noe man reagerte på, mens det egentlig var noe annet man spiste samtidig. Dette er litt som å lete etter nål i en høystakk, men etterhvert tror jeg du vil lære deg hvor fort du reagerer og symptomene. Det er dog viktig å ikke utelukke en matvare(gruppe) før du er veldig sikker. Vil også anbefale deg å teste flere ganger fordi toleransegrensen kan endres med tid.

      Det er nesten umulig å si hva det kan være du har reagert på etter bare noen dager. Det trenger ikke å være mat en gang, men kan være helt tilfeldig. Så jeg ville fortsatt med lavFODMAP og sett.

      Lykke til!

      C.

      Svar
  2. Tor

    Hei!

    Takk for en super artikkel. Akkurat det svaret som jeg var på jakt etter, og som er svært vanskelig å finne både hos Monash, NHI og Helse Bergen Haukeland.

    Veldig vanskelig å gjette seg fram til hvilke ingredienser som er årsaken om man ikke har den minste aning om det er det man spiste siste 3-4 timer, eller siste 24 timer som er synderen.

    Svar
    • Cecilie

      Bare hyggelig! Og ja, det er utrolig vanskelig å forstå disse magene våre, også fordi det ikke finnes en fasit. C.

      Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Annonse

Flere historier

lavfodmap og reintroduksjon
lavFODMAP-hjelp

LavFODMAP og reintroduksjon

Både via bloggen, i forskjellige forum jeg er med i og når jeg holder foredrag får jeg ofte spørsmål om lavFODMAP og reintroduksjon. Fordi det er veldig individuelt hva magene våre klarer å håndtere er det også veldig individuelt hvordan man bør gjøre dette, men...

Les mer...

Annonse