lavFODMAP elimineringsfasen

av | feb 7, 2014 | lavFODMAP-hjelp | 5 kommentarer

LavFODMAP elimineringsfasen er den første fasen i lavFODMAP-dietten.

Målet med dietten er å finne ut hva du tåler, hva du tåler litt av og hva du overhodet ikke tåler. Man skal altså ende opp med sitt eget, personlige FODMAP-reduserte kosthold.

LavFODMAP elimineringsfasen


I lavFODMAP elimineringsfasen skal du spise bare «trygge» matvarer, eller matvarer som er lav på FODMAP, i 2-6 uker. Dette er en nødvendighet for å få magen helt bra før du begynner å gjeninnføre en og en matvare. Det anbefales å være streng i denne fasen. Samtidig er det viktig å ikke bli helt hysterisk. Det er ingen krise om du av en eller annen grunn må spise noe som er høy FODMAP. Det viktigste er at du vet at du har spist noe som er høy FODMAP og kan følge med på reaksjonen. HVIS du får en reaksjon, så vet du ihvertfall hva det er.

For å finne ut hvilke matvarer som er lavFODMAP kan du bruke Monash sin mobile applikasjon eller du kan bruke den norske lavFODMAP-appen Noba. Du kan også gå inn på fanen lavFODMAP-matvareliste her i bloggen.


Matvarer som er i den grønne listen kan du spise tilnærmet ubegrenset av i elimineringsfasen. Matvarene i den gule listen kan du spise av inntil mengdebegrensningen, mens matvarene i den røde listen bør du unngå helt. Les gjerne også innlegget om hvordan jeg har valgt å forstå Monash University sin app.

Hvorfor skal man være streng i lavFODMAP elimineringsfasen?


Det er vikitg å være streng i denne perioden slik at du kan bli så godt som symptomfri. Hvis du ikke er streng er det ikke sikkert du blir symptomfri og du vil få problemer med å identifisere hvilke matvarer du reagerer på ved gjeninnføringen. Les et mer inngående innlegg om hvorfor man bør være streng i elimineringsfasen her: lavFODMAP – reduksjon eller streng eliminasjon?

Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

5 Kommentarer

  1. Ida Gremmetsen

    Hei! Jeg lurte på en ting, når det f.eks står på ja-lista at man kan spise 1/4 c linser, betyr det pr dag eller pr måltid? Takk 🙂

    Svar
    • Cecilie

      Dette betyr pr. måltid. Vær dog litt obs på at noen tåler mindre enn den angitte mengdebegrensingen. Får du en reaksjon etter å ha spist mengdebegrensingen på linser ville jeg mistenkt linser før noe annet. 🙂 Xxx.

      Svar
      • Ida Gremmetsen

        Ok flott, skal bli interessant som vegetarianer det her, så får håpe det går greit, bra det var pr. måltid, men ja som du sier, hvis man reagerer så er det nok det ja. Tusen takk for svar! Siden din er kjempefin og informativ, og det føles mindre overveldene når man kan lese seg til ting og forstå litt mer, så tusen takk 😀 Ha en fin dag!

        Svar
  2. Ida

    Hvor lang tid på streng diett må man forvente at det tar før man blir helt symptomfri?
    Har levd på lowfodmap-basert kosthold i ca 6 mnd, men skeiet ut feks på bursdag, på restaurant osv en sjelden gang. Nå prøver jeg streng fase på nytt. Er på dag 5 og har nesten konstante magesmerter.

    Svar
    • Cecilie

      Hei,
      først må jeg bare si at jeg IKKE er helsepersonell og at dette blir et råd fra pasient til pasient. Det er vanskelig å si hvor raskt man vil merke bedring, men mange rapporterer om at de føler problemet med luft er noe av det første som blir bedre. Noen merker det allerede etter noen dager, mens andre trenger lengre tid. En del føler også at det tar noen måneder. Det kan være lurt å føre en matdagbok med både hva du spiser og symptomer, da kan det bli lettere å finne ut hva det eventuelt reagerer på. Det KAN jo være du reagerer på andre ting enn matvarer som er høye på FODMAP også! C.

      Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Flere historier