5 råd om hvordan takle eksamen med IBS

av | mai 23, 2015 | lavFODMAP-hjelp | 2 kommentarer

Annonse

Fordi jeg vet at det er mange med IBS som sliter litt ekstra under eksamen deler jeg her mine 5 råd om hvordan takle eksamen med IBS

For noen dager siden var min kjære onkel i BT. Han er psykolog og har spesialisert seg på eksamensangst. I BT delte han ni tips til hvordan studenter kan takle eksamensangst. Å ha eksamensangst er ganske vanlig, men for dem med IBS er det nok hakket verre. I tillegg til eksamensnervene kommer redselen for alt som kan gå galt med magene våre. Ihvertfall var det slik for meg da jeg, for 20 år siden (tiden flyr) studerte.

Den gangen var jeg nok ikke så plaget som jeg er nå, men redselen for at magen skulle slå seg vrang var absolutt til stedet.

Her er mine 5 råd om hvordan takle eksamen med IBS

(les gjerne også min onkels ni råd for å takle eksamensangst. Å få roet nervene kan også roe magen!):

  1. Mange med IBS har det verst om morgenen. Da kan det være lurt å stå opp noen timer før, spise litt og «sveive systemet i gang» slik at magen får roet seg før du går. Er systemet tømt er det mindre sjanse for at noe går galt senere på dagen, det er ihvertfall min erfaring!
  2. Har du diare kan det være lurt å ta Imodium forebyggende. Noen sverger til kvelden før, selv vil jeg gjerne få gått på do om morgenen FØR jeg tar Imodium. Om du ikke har diare kan det holde med en halv. Dette trikset ville jeg dog ikke prøvd første gangen på eksamensdagen, men test det ut noen uker i forveien, så vet du hvordan det fungerer.
  3. Noen påstår det hjelper å ikke spise på eksamendagen. Dette hadde ikke fungert for meg. Blodsukkeret mitt hadde stupt og da blir jeg enda mer angstfyllt. Ta heller med deg lavFODMAP-mat som du vet du tåler. Et eksempel her er vafler uten sukker, med litt havremel og med pålegg som du tåler, surdeigsbrød av spelt, pannekaker samt litt gulrotmuffins for noe søtt når det nærmer seg slutten. Litt  kokesjokolade eller Non-stop kan også være greit å ha. Tåler du litt nøtter er det godt sammen med sjokolade
  4. Husk at du kan søke om å få sitte på eget rom. Ingen trenger å vite hvorfor! Da kan du også snakke med eksamensvakten på forhånd og forklare problemet ditt. Dette kan både ta brodden av nervøsiteten i tillegg til at eksamenvakten kan være litt kjapp om du plutselig må på do.
  5. Som min onkel også nevner i sine råd, er også mitt råd: Ikke krisemaksimer! Det verste som kan skje er at du ikke rekker do. DET er kjipt, men det er slettes ikke verdens undergang!

TIPS: Kan jeg spise kokesjokolade?

Har du noen råd du vil dele? Skriv de i kommentarfeltet, på Facebook eller i en mail til meg.

Les også: Slik taklet jeg angsten

Og til deg som skal ha eksamen: LYKKE TIL, det går som oftest bedre enn man tror!

Annonse
Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

2 Kommentarer

  1. Maria

    Gode råd! Har hjemmeeksamen i år, så satser på at alt går som det skal. Når jeg skal på uni eller høyskole senere blir det nok å søke om ekstra tid.

    Svar
    • Cecilie

      Ekstra tid hadde jeg glemt å skrive! Skal få det inn senere. Takk fir tipset!

      Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Annonse

Flere historier

lavFODMAP-hjelp

Hvor mye sitter i hodet?

Jeg vet at det er mange som sikkert blir både provoserte og sinte når de leser overskriften min: Hvor mye sitter i hodet? Spesielt fordi veldig mange har blitt fortalt at IBS er psykisk pga. manglende kliniske funn. Jeg er den første til å si at IBS absolutt er...

Les mer...

Annonse