[fusion_builder_container hundred_percent=»no» equal_height_columns=»no» menu_anchor=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» class=»» id=»» background_color=»» background_image=»» background_position=»center center» background_repeat=»no-repeat» fade=»no» background_parallax=»none» parallax_speed=»0.3″ video_mp4=»» video_webm=»» video_ogv=»» video_url=»» video_aspect_ratio=»16:9″ video_loop=»yes» video_mute=»yes» overlay_color=»» video_preview_image=»» border_color=»» border_style=»solid» padding_top=»» padding_bottom=»» padding_left=»» padding_right=»» type=»legacy»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ layout=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_color=»» border_style=»solid» border_position=»all» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding_top=»» padding_right=»» padding_bottom=»» padding_left=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» center_content=»no» last=»true» min_height=»» hover_type=»none» link=»» border_sizes_top=»» border_sizes_bottom=»» border_sizes_left=»» border_sizes_right=»» first=»true» type=»1_1″][fusion_text columns=»» column_min_width=»» column_spacing=»» rule_style=»default» rule_size=»» rule_color=»» content_alignment_medium=»» content_alignment_small=»» content_alignment=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» sticky_display=»normal,sticky» class=»» id=»» font_size=»» fusion_font_family_text_font=»» fusion_font_variant_text_font=»» line_height=»» letter_spacing=»» text_color=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»»]

Laktosefri riskrem er kjempegodt om man føler seg litt tufs. Da jeg var som dårligst, da jeg startet på lavFODMAP-dietten, hadde jeg ikke lyst på mat i det hele tatt. Det eneste jeg hadde lyst på var laktosefri riskrem.

Les også: Er lavFODMAP-dietten melkefri?

Lagre

Lagre

[/fusion_text][fusion_global id=»8348″][fusion_text columns=»» column_min_width=»» column_spacing=»» rule_style=»default» rule_size=»» rule_color=»» content_alignment_medium=»» content_alignment_small=»» content_alignment=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» sticky_display=»normal,sticky» class=»» id=»» font_size=»» fusion_font_family_text_font=»» fusion_font_variant_text_font=»» line_height=»» letter_spacing=»» text_color=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»»]

Etter å ha gått ned 5-6 kilo  (fordi jeg var så syk) trengte jeg dessuten litt ekstra kalorier, så det ble mye laktosefri riskrem! Denne riskremen passer ikke bare om du er litt tufs. Den er perfekt etter julemiddagen og kjempegod til «søndagsdessert». (Man føler seg litt gammel når man snakker om søndagsmiddag og søndagsdessert. Jeg husker nemlig godt at hele familien var samlet og vi hadde noe ekstra godt til søndagsmiddag. Da satt vi lenge ved middagsbodet, snakket, diskuterte og koste oss.)

Heldigvis er risgrøt lav FODMAP så lenge man bruker laktosefri melk. Om du ikke orker å lage risgrøt fra bunnen av har TORO en laktosefri, ferdig risgrøt.

Lagre

Lagre

[/fusion_text][fusion_text columns=»» column_min_width=»» column_spacing=»» rule_style=»default» rule_size=»» rule_color=»» content_alignment_medium=»» content_alignment_small=»» content_alignment=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» sticky_display=»normal,sticky» class=»» id=»» font_size=»» fusion_font_family_text_font=»» fusion_font_variant_text_font=»» line_height=»» letter_spacing=»» text_color=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»»]

Til ca. 6 porsjoner laktosefri riskrem trenger du:

8 dl. risgrøt (bruk den vanlige, ikke hurtigrisen. Hurtigrisen blir ikke like kremet som den vanlige.)

3 dl. laktosefri kremfløte

1-2 ts. vaniljesukker

25-30 g. melis

Lagre

Lagre

[/fusion_text][fusion_global id=»8351″][fusion_text columns=»» column_min_width=»» column_spacing=»» rule_style=»default» rule_size=»» rule_color=»» content_alignment_medium=»» content_alignment_small=»» content_alignment=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» sticky_display=»normal,sticky» class=»» id=»» font_size=»» fusion_font_family_text_font=»» fusion_font_variant_text_font=»» line_height=»» letter_spacing=»» text_color=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»»]

Fremgangsmåte:

Bland laktosefri kremfløte, vaniljesukker og melis og pisk til krem. Vend kremblandingen forsiktig inn i risgrøten. Smak ev. til med mer melis. Serveres som den er, med rørte bær eller rød saus av saft alt etter hva du selv tåler.

laktosefri riskrem lavFODMAP

Riskremen kan fryses. Bruker du 0,8 dl. begre tiner riskremen på en times tid og du vil alltid har noe godt lavFODMAP-digg for hånden!

Ikke lyst på riskrem, men iskrem? Prøv da:  Laktosefri iskrem

Lagre

Lagre

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Annonse
Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

Del denne oppskriften på:

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Annonse