lavFODMAP blåbærgele

av | feb 19, 2015 | Desserter og kaker, Kos, lavFODMAP oppskrifter | 2 kommentarer

I formiddag var det en som spurte meg om det var mulig å lage lavFODMAP blåbærgele. Jeg har laget gele av rips, men da brukte jeg relativt mye sukker for å få gele’en helt stiv. I tillegg er det mye pektin i rips, så å få blåbærgele helt stiv uten gelatin tror jeg vil være vanskelig. I dette tilfellet ville leseren ha en litt sunnere gele, uten for mye sukker. Jeg tok utfordringen!

Oppskrift på lavFODMAP riskrem

LavFODMAP blåbærgele til to personer trenger du:

150 g. blåbær (ev. andre bær)

40-60 g. sukker (alt etter hvor søt du vil ha gele’en)

1 dl. vann

3,5 plater med gelatin

Fremgangsmåte:

Legg gelatinplatene i vann. Kok opp blåbærene sammen med sukker og vann. La det koke i noen minutter. Mos bærene med en stavmikser. Ta gelatinplatene opp av vannet og legg de i den varme bærpure’en. Rør godt til gelatinen har smeltet. La blandingen stå kaldt i noen timer.

Serveres med laktosefri krem eller vaniljesaus.

Vil du heller lage sitronfromasj?

 

 

Lagre

Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

Del denne oppskriften på:

2 Kommentarer

  1. Maria

    Hei! Kan man bruke kjøpa-gele, sånn pulver, eller er ikke det lavfodmap?

    Svar
    • Cecilie

      Kjøpegele, ihvertfall den du lager av pulver og vann, er lavFODMAP, så det går helt fint ja! 🙂

      Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.