I formiddag var det en som spurte meg om det var mulig å lage lavFODMAP blåbærgele. Jeg har laget gele av rips, men da brukte jeg relativt mye sukker for å få gele’en helt stiv. I tillegg er det mye pektin i rips, så å få blåbærgele helt stiv uten gelatin tror jeg vil være vanskelig. I dette tilfellet ville leseren ha en litt sunnere gele, uten for mye sukker. Jeg tok utfordringen!

Oppskrift på lavFODMAP riskrem

LavFODMAP blåbærgele til to personer trenger du:

150 g. blåbær (ev. andre bær)

40-60 g. sukker (alt etter hvor søt du vil ha gele’en)

1 dl. vann

3,5 plater med gelatin

Fremgangsmåte:

Legg gelatinplatene i vann. Kok opp blåbærene sammen med sukker og vann. La det koke i noen minutter. Mos bærene med en stavmikser. Ta gelatinplatene opp av vannet og legg de i den varme bærpure’en. Rør godt til gelatinen har smeltet. La blandingen stå kaldt i noen timer.

Serveres med laktosefri krem eller vaniljesaus.

Vil du heller lage sitronfromasj?

 

 

Lagre

Annonse
Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

Del denne oppskriften på:

2 Kommentarer

  1. Maria

    Hei! Kan man bruke kjøpa-gele, sånn pulver, eller er ikke det lavfodmap?

    Svar
    • Cecilie

      Kjøpegele, ihvertfall den du lager av pulver og vann, er lavFODMAP, så det går helt fint ja! 🙂

      Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Annonse