Ikke glutenfritt men fruktanefritt

av | mai 23, 2014 | lavFODMAP-hjelp | 6 kommentarer

De siste dagene har man kunnet lese om de nye

forskningsfunnene vedrørende ikke-cøliakisk glutenintoleranse

fo. Jeg synes denne lesningen er interessant på flere måter.

Gluten er av mange blitt omtalt som roten til alt vondt. Enkelte har gått så langt som å si at det er gift for kroppen. Disse kan kanskje ta seg en stor (gluten)bolle nå?

I tillegg er det interessant fordi denne undersøkelsen underbygger noen av prinsippene i lavFODMAP-dietten, nemlig at det ikke er glutenet (som er et protein) i melet som gir oss vondt i magen, men fruktanene (som er karbohydrater). Dette gjelder selvfølgelig ikke for dem som har fått påvist cøliaki.

Ikke glutenfritt men fruktanefritt

Hvorfor sies det da at man skal holde seg unna gluten når man gå på lavFODMAP-dietten? Jo fordi det rett og slett er lettere å forholde seg til siden mel som inneholder gluten også inneholder mye FODMAP (fruktaner). Mel som er naturlig glutenfritt har stort sett, med noen unntak, lavt innhold av FODMAP (fruktaner). De fleste forstår hva jeg mener når jeg sier at jeg trenger glutenfritt. Svært få forstår hvis jeg sier at jeg skal ha fruktanefritt mel..

Det vil ikke si at gluten i seg selv inneholder fruktaner. Jeg har derfor vurdert å kjøpe rent glutenmel til å putte i den glutenfrie baksten min (siden det ikke er glutenet/proteinet som gir meg vont i magen, men fruktanene/karbohydratene). Kanskje dette kan være løsningen på problemet med dårlig glutenfri bakst? (Folk kan si hva de vil, enten er de ikke godt vant, eller så lyver de. Glutenfri bakst blir ikke som vanlig selv om jeg har funnet en veldig god oppskrift på glutenfri søt gjærbakst og glutenfri vanlig gjærbakst.)

Her kan du lese om hvordan det gikk da jeg puttet rent glutenmel i den glutenfrie baksten

Til slutt viser undersøkelsen hvor ufattelig stor innvirkning psyken har på kroppen! Nei, jeg mener ikke at IBS-pasienter er hypokondere, men jeg tror absolutt at man kan bli bedre om man anerkjenner at noen av plagene kan bli bedre om man lærer å tenke på en annen måte. Mer om dette i et senere innlegg!

 

Cecilie Hauge Ågotnes

Cecilie Hauge Ågotnes

Grunder, Entreprenør, blogger og forfatter

Siden jeg alltid har likt å skrive ble det naturlig for meg å starte denne bloggen for å fortelle min IBS-historie. Jeg å dele hverdagen med irritabel tarm og alt som følger med, slik som hvordan jeg har praktisert lavFODMAP-dietten og hvordan det er å leve med kronisk sykdom.

6 Kommentarer

  1. Betina skaara

    Hei ?
    Er det fruktaner eller gluten som gjør meg så trøtt ( i koma) ?
    Tusen takk for svar ?

    Svar
    • Cecilie

      Svarte deg på FB, men kan svare kjapt her også. Det er helt umulig å si, sånn helt uten videre, HVA det er som gjør at du blir trøtt. Det kan være veldig mange årsaker til det og det trenger ikke en gang å ligge i kosten. Ville derfor ha tatt en prat med legen. C.

      Svar
  2. Sindre

    Hei.

    Kan du linke til innlegget du snakker om på slutten over?

    Svar
    • Cecilie

      Jeg må innrømme at jg er litt usikker på hvilket innlegg jeg har tenkt på her, og om jeg i det hele tatt skrev det innlegget… 🙂 MEN jeg regner med det har med angst å gjøre, så om du søker på angst, så er det mulig du finner det du leter etter. 🙂 c.

      Svar
  3. Rita

    Hei, prøver å finne ut hvilke typer mel som ikke inneholder fruktaner….Glutenfritt hjelper ingenting på meg. Glad for svar!

    Svar
    • Cecilie Hauge Ågotnes

      Hei, og beklager sent svar her. Meltyper som er glutenfrie er ofte også lavt på fruktaner, så litt vanskelig å anbefale noe mel som ikke er glutenfritt og samtidig uten fruktaner…. C.

      Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Flere historier